D'entrada, pensar d'aquí a 10 anys...Com representar-me aquest temps mentalment? Com fer-me una idea de quant de temps representa en termes d'educació?
Per tenir una mica clar què poden representar 10 anys en el món de l'ensenyament faig un flashback i miro enrere 10 anys...Com era l'escola ara fa 10 anys?
- El primer que em ve al cap és que parlàvem del "Departament d'Ensenyament"
-
A les escoles no feia massa temps que s'havien començat a introduir els ordinadors i encara anàvem mooolt despistats tots plegats, sense tenir massa clar què fer amb aquella nova eina (per a molts una màquina infernal).
Gràcies a déu hi va haver mestres que des del principi li van trobar el sentit i li van veure la utilitat i en la mesura de les seves possibilitats ho han anat transmetent a la resta. Les escoles de Catalunya començaven a rebre alumnes nouvinguts d'arreu del món, sobretot d'Amèrica Llatina, Pakistà, Bangladesh i el Marroc.
I de l'escola d'ahir podríem passar a l'escola d'avui:
Avui parlem del "Departament d'Educació"
Avui la majoria d'escoles tenen algun alumne nouvingut, i n'hi ha que estan al 80 o 90 %.
Avui hi ha ordinadors a totes les escoles i totes tenen una pàgina web més o menys aconseguida. I fins i tot en algunes es treballen les Webquest, els Blocs... i tenim l'Edu 365 i molts més recursos a la xarxa, i hi ha més metres que hem incorporat tot això a la nostra tasca diària i a la dels alumnes.
Algunes escoles avui treballen la ràdio i d'entre elles n'hi ha que s'atreveixen a emetre ràdio en directe.
Tenim punts edu d'audiovisuals.
Ben segur que de l'escola d'ahir i de la d'avui podríem dir moltes més coses i fer una llista molt més llarga però aquest no és el tema que ens ocupa.
I ara ja si, sobre l'escola d'aquí 10 anys.
D'entrada se m'acudeixen dues coses, la primera, que no és tan llunyà el 2018 tot i que hi haurà una sèries de mestres que ja no estaran exercint el treball directe amb els nens (però que sempre poden ajudar a formar-nos i a millorar la feina als que encara estiguem al peu del canó), i la segona que hi haurà tota una fornada de mestres nous molts dels quals s'estan formant ara mateix. Així que el panorama d'entrada se m'acut que serà molt semblant a l'actual. Però, com diu l'Anna, d'aquí a 10 anys voldré l'escola que desitjo per ara, però amb les novetats incorporades que sorgeixin d'aquí a 10 anys.
I és en aquesta línia que proposo com voldria que fos l'escola del 2018.
M'agradaria una escola on el més habitual fos compartir la pràctica pedagògica i els coneixements tant amb els companys, els que estan treballant encara, com amb els que ho han deixat però que tenen el bagatge de tants i tants anys d'experiència i pràctica en el món de l'educació.
M'agradaria una escola on tothom confies en els seus alumnes, en les seves possibilitats, on s'estirés als alumnes cap amunt.
M'agradaria una escola on el sentit comú fos l'imperant, on els mestres no tinguéssim por a les crítiques o a les observacions d'altres companys de feina i on no ens sentíssim atacats quan ens equivoquem.
M'agradaria una escola on tant l'equip directiu com la resta del claustre compartíssim un projecte comú, un projecte que es basés en donar el millor de nosaltres i de la pràctica educativa als nostres alumnes i en esperar el millor dels nostres alumnes.
Una escola que tingués la confiança de la societat i en la que els mestres, els que estem treballant amb els alumnes, poguéssim decidir el què i el com treballem sense que ens vingués determinat o preestablert des de l'administració.
Una escola amb autonomia i llibertat per triar els propis mestres i els recursos que necessita.
Una escola que, treballant conjuntament amb les famílies, fes dels infants persones responsables i compromeses amb el present i amb el futur.
En definitiva una escola on tant els mestres com els alumnes hi treballéssim amb il·lusió i confiança en el que fem.
Núria escola 2018
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada